شیخ حسین الخشن متولد سال ۱۹۶۶ میلادی در روستای سحمر لبنان است. دروس دینی را در سال ۱۹۸۳ با پیوستن به حوزه علمیه لبنان آغاز کرد و ادامه تحصیلاتش را از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در حوزه علمیه قم پی گرفت و اکنون علاوه بر مدیریت کانون شرعی اسلامی لبنان جزء اساتید برجسته فقه و اصول در این کانون است. وی دارای کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی از دانشگاه ازاد اسلامی در تهران و دکترای فلسفه و الهیات از دانشگاه علوم اسلامی لندن است. از کتابهای منتشر شده وی می توان به «اسلام و خشونت: خوانشی بر پدیده تکفیر»، «اسلام و محیط زیست: به سوی فقه محیط زیست» و «عقل تکفیری: خوانشی بر روش حذفی» ، «حقوق کودک در اسلام، حقوق بشر در اسلام» و «عاشورا: خوانشی بر مفاهیم و روش های احیاگری» اشاره کرد.
شیخ حسین الخشن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهپیمایی اربعین گفت:راهپیمایی اربعین یک عمل عادی نیست بلکه دارای ابعاد تربیتی، معنوی و معرفتی است. به لحاظ معنوی با هر قدمی که بر می داریم شوق امام را احساس و برای دیدار امام و مرقد مبارکش لحظه شماری می کنیم. هدف مردم از این زیارت گرفتن شعله ای از این معنویت است. این زیارت در واقع مصداقی از مصادیق عبادت خداوند است چرا که مردم از طریق زیارت امام حسین علیه السلام به درگاه پروردگار تقرب می جویند و این بار معنوی ای که از امام گرفته اند در طول زندگی شان جریان می یابد. اما به لحاظ فرهنگی زیارت امام حسین به مثابه یک سیر و سیاحت فرهنگی است به طوری که زائر آن حضرت، تاریخ و مواضع قهرمانانه آن امام شهید و اهل بیت و اصحابش را بازخوانی می کند و از سوی دیگر باعث بالا رفتن آگاهی مردم در این موسم معنوی-عبادی شده و مردم را متوجه اهداف والایی می کند که ابا عبدالله الحسین برای آن قیام کرد و شهید شد.
مدیریت کانون شرعی اسلامی لبنان ادامه داد: این راهپیمایی عظیم که در آن کودکان و پیران در کنار هم به سوی قبله قلب ها یعنی ضریح امام حسین راهی می شوند پیامی دوگانه برای جهان دارد؛ اولا همه جهان را دعوت می کند که سیره امام حسین را مطالعه کنند و ببینند این شخصیتی که همه را بدین طریق به خود جذب کرده کیست وچگونه توانسته پیرمرد هفتاد ساله را با ا این همه ذوق و شوق و عشق با پای پیاده به سمت حرم خود بکشاند.اما از سوی دیگر اربعین حامل پیام صلح برای جهان است و شیعیان به نام امام حسین حامل پیام محبت برای مردم هستند نه کینه و نفرت و این ناشی از تأسی به آموزه های خود امام است که حتی دلش برای قاتلانش هم می سوخت و مشتاق هدایتشان و نجاتشان از آتش جهنم بود. ما می توانیم با تمسک به مکتب ابا عبدالله خودمان را به سطحی برسانیم که حتی کسانی را که با ما اختلاف نظر دارند را دوست داشته باشیم و معنای همکاری و همبستگی را در صحنه عمل پیاده کنیم همانطور که در راهپیمایی اربعین می بینیم چگونه همه در خدمت زوار هستند و تلاش می کنند نیازهایشان را تأمین کنند. وجود احساسات وعواطف خروشان و اشک های ریزان بر گونه های آدمی وشوق فراوان برای رسیدن به حرم ابی عبدالله (ع) موضوعاتی هستند که در جهان شبیه وهمتایی ندارند.
وی افزود: قصدمن کم کردن شأن ومنزلت دیگر تجمعات نیست ولی در این همایش باشکوه شاهد یک تجمع محلی نیستیم که در آن ترغه بازی وروشن کردن چراغها شکل می گیرد، بلکه ما در این جا شاهد یک حرکت عبادی هستیم که به سوی پرودگار در حال حرکت است.
الخشن گفت: وجود این معنای حرکتی در پیام این تجمع باشکوه فرق بین این تجمع با دیگر تجمعات وکارناوال ها را بیان می کند .همه ما اطلاع داریم که امام حسین برای اصلاح دین اسلام وامت پیامبر قیام کرد واین قیام برای تمام مسلمانان بوده است وباید جنبش او عاملی برای وحدت تمام مسلمان باشد، چرا که امام حسین برای تمام امت اسلام قیام کرد نه برای شیعیان یا اهل سنت.
این پژوهشگر اسلام اضافه کرد: در این دوره باید خطاب وشیوه سخن ما از سخن مذهبی به سوی سخن وحدت گرا تغییر پیدا کند وتمام مسلمانان جهان را به سوی زیارت این سرچشمه روحانی دعوت کنیم وخود را از آن محروم نکنند. لازم است به جنبه انسانی قیام امام حسین اهمیت ویژه ای داده وبیان شود که امام حسین برای رفع ظلم وستم وبرآورده کردن عدالت برخاست، لذا قیام او یک مفهوم گسترده دارد.پیام امام حسین (ع) برای جهانیان حفظ ارزش های خوب وپسندیده است، چرا که امام به وسیله اخلاق در کربلاء پیروز شد، در کربلا خون بر شمشیر پیروز گردید.باید هنرمندان نیز در انتقال این پیام شرکت کنند وبا هنر وادبیات خود این فرصت انسانی را به یک اثر فنی جهانی تبدیل کنند همه جهانیان از ارزش های باشکوه کربلا مطلع شوند.
الخشن در پایان در مورد ماهیت عاشق حقیقی به امام حسین گفت: عاشق حقیقی آن است که کردارش بر گفتارش پیشی گیرد، به عبارتی دیگر ما باید با رفتار وکردار خود ارزش های باشکوه انقلاب امام حسین را عملی کنیم.